Parhaat verkkokauppa-alustat 2017

Paras verkkokauppaohjelmisto riippuu paitsi budjetista niin myös kunnianhimosta ja kauppaan integroitavista muista järjestelmistä.

Tämä artikkeli esittelee parhaat vaihtoehdot suomalaisille verkkokaupoille vuonna 2017.

 

WooCommerce – ketterää laajennettavuutta

WooCommerce on WordPress-julkaisujärjestelmän verkkokauppalisäosa.

Sitä varten tulee järjestää itse web-hotelli tai WordPressiin erikoistunut ylläpitopalvelu, kuten WP-palvelu.

WooCommerce on maailman suosituin verkkokauppa-ohjelmisto: se pyörittää noin 40 % kaikista verkkokaupoista.

WooCommercen vahvuudet

WooCommercen vahvuudet ovat helppo laajennettavuus lisäosilla ja erinomainen tuki sisältömarkkinoinnille. Normaalit WordPress-lisäosat toimivat WooCommercenkin kanssa, ja ne huomioiden käytettävissä on lähes 50 000 lisäosaa ominaisuuksien laajentamiseen.

WooCommerce on ydinominaisuuksiltaan ilmainen, mutta käytännössä siihen yleensä ostetaan maksullisia valmiita lisäosia. Esimerkiksi suomalaisia maksutapoja varten saattaa joutua ostamaan lisäosan riippuen maksunvälittäjästä.

Lisäosien saatavuus ja WordPressin suosio tekevät WooCommerce-kaupan jatkokehityksestä kustannustehokasta verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

Kenelle WooCommerce sopii?

WooCommerce sopii parhaiten kauppiaalle joka

  • tekee aktiivisesti sisältömarkkinointia (blogi yhdistyy saumatta kauppaan)
  • haluaa parannella kauppaa sen julkaisun jälkeen, mutta maltillisin kustannuksin
  • haluaa vapaasti valita sopivan teknisen kumppanin kattavasta poolista päteviä vaihtoehtoja

WooCommerce soveltuu myös b2b-verkkokauppaan, verkkokurssien myyntiin (Senseillä), muille digituotteille ja jopa vuokraustoimintaan. Siihen on saatavilla lisäosia näihin kaikkiin tarkoituksiin, kuten tarjouspyyntölisäosa, joka muuttaa ostoskorin tarjouspyyntökoriksi.

Aiemmin WooCommercen ongelmana oli integraatioiden saatavuus, mutta nykyään siihenkin on tarjolla ulkoistuspalveluita, kuten Flashnode ja Patchworks.

 

Shopify – yksinkertaista tyylikkyyttä

Shopify on yksi kansainvälisesti suosituimpia verkkokauppa-alustoja ja se on kerännyt jonkin verran käyttäjiä Suomessakin.

Se on ns. valmiskauppa, eli sitä varten ei tarvitse itse hankkia web-hotellia.

Shopifyhin on myynnissä tyylikkäitä ja ammattimaisia sivupohjia, ja sen perusominaisuudet ovat vuosien mittaan hiotuneet varsin toimiviksi.

Kenelle Shopify sopii?

Shopify sopii parhaiten kauppiaalle, joka

  • haluaa tyylikkään kaupan, mutta ei ole valmis sijoittamaan merkittävästi sellaisen kehittämiseen
  • tyytyy hyvin toimiviin perusominaisuuksiin ja hyväksyy rajoitukset jatkokehityksen suhteen
  • osaa riittävän hyvin englantia.

Valmiskauppa-alustana Shopify on hioutuneempi kuin monet kotimaiset vaihtoehdot, ja suuri kansainvälinen suosio tekee siitä turvallisen valinnan. Shopifyhin on myös saatavilla monia hyödyllisiä lisäosia.

 

MyCashflow – suomalainen vaihtoehto

MyCashflow on pitkän linjan suomalainen valmiskauppa-alusta, joka on vuosien varrella kerryttänyt vaikuttavan joukon ingraatioita Suomessa käytettyihin järjestelmiin.  Siihen erikoistuneita freelancereitakin löytyy joitakin.

MyCashflow taipuu hyvin digimarkkinointiin. Sitä käyttävätkin jotkut markkinoinnin ammattilaiset omissa projekteissaan, esimerkiksi Axel Toivonen (EuroRC.com) ja Eetu Karppanen (Tanstore).

Kenelle MyCashflow sopii?

MyCashflow sopii parhaiten tapauksiin, joissa halutaan

  • suomalaisiin palveluihin valmiiksi integroituva kauppa
  • suomenkielistä asiakaspalvelua
  • kustannustehokas ja helppokäyttöinen aloitus kaupankäyntiin.

Valmiskauppana MyCashflow asettaa rajoituksia jatkokehittämiseen, mutta se onnistuu silti vastaamaan yleisimpiin pienten verkkokauppojen tarpeisiin.

 

Magento – fiksumpi enterprise-vaihtoehto

Magentosta on tullut Suomessa korvaaja markkinan kokoon nähden kalliiksi tuleville enterprise-alustoille, kuten IBM WebSphere Commerce, SAP Hybris ja Episerver Commerce.

Yhä useampi iso suomalainen yritys on kantapään kautta kokenut, etteivät Gartnerin ja Forresterin konsulttien suosittelemat suuren maailman softat sovellu Suomen oloihin: markkinan koko on yksinkertaisesti liian pieni oikeuttaakseen kustannukset.

Magento-kaupan kehityskustannukset ovat yleensä järkevissä rajoissa

Magento-kehitys on työläämpänä kalliimpaa kuin WooCommerce-kehitys,  mutta ei kuitenkaan niin kallista, että paljon asioita jäisi tekemättä.

Muiden enterprise-alustojen kuten Hybriksen, WebSpheren ja Episerver Commercen kanssa yksinkertaisistakin jutuista voi joutua pulittamaan kymmeniä tai satoja työtunteja, ja kumppanina on pakosta hidasliikkeinen IT-talo.

Kenelle Magento sopii?

Magento sopii parhaiten

  • avaimet käteen -henkistä toteutusta haluavalle keskisuurelle tai isolle yritykselle
  • tilanteisiin, joissa tarvitaan valmis järjestelmäintegraatio, jota ei ole saatavilla WooCommerceen
  • kaupalle, josta halutaan tyylikäs ja toimiva mutta jota ei jatkokehitetä erityisen aktiivisesti pystytyksen jälkeen
  • monikieliseen tai monta eri verkkotunnusta käyttävään kaupankäyntiin.

Magenton ekosysteemi

Magenton ympärille muodostunut ekosysteemi on kiitettävän kokoinen, joskaan ei yhtä suuri kuin WooCommercen.

Joku on ehkä jo kehittänyt tarvittavat Magento-integraatiot yrityksesi tarvitsemiin muihin järjestelmiin, kuten tuotetiedonhallintaan (PIM), markkinoinnin automaatioon tai toiminnanohjausjärjestelmään.

Omista Magento-kauppa, älä vuokraa sitä

Tarkista pieni printti, jos olet ostamassa Magento-verkkokauppaa. Jotkut suomalaiset Magento-pajat ovat kätkeneet sinne pommin: heidän asiakkaana et oikeasti omista kauppaasi (tai olennaisia osia siitä), vaan ikään kuin vuokraat sitä – siitä huolimatta, että maksaisit kehitystyöstä alussa isot rahat.

Magento-kauppaa kannattaa harkita, kun aloitusbudjetti on vähintään 70-100 000 euroa. Sitä pienemmällä budjetilla WooCommerce on todennäköisesti parempi vaihtoehto, riippumatta tuotteiden määrästä.

 

Drupal Commerce – laajoihin kokonaisuuksiin

Drupal Commerce on avoimen koodin Drupal-julkaisujärjestelmän verkkokauppalaajennus.

Se on itsessään ilmainen, mutta käytännössä Drupal-kehitys on varsin kallista.

Kenelle Drupal Commerce sopii?

Drupal Commerce sopii parhaiten tapauksiin, joissa verkkokauppa on vain yksi osanen laajempaa ja monipuolista verkkopalvelua. Hyvä suomalainen esimerkki tällaisesta on Novita knits.

Drupal-kytköksen kautta Commerce tukee myös erinomaisesti sisältömarkkinointia. Esimerkiksi artikkelit ja tuotesivut on siinä mahdollista linkittää puoliautomaattisesti toisiinsa, jolloin sisältömarkkinointi tukee myyntiä parhaalla mahdollisella tavalla.

Drupal Commercea kannattaa harkita vain silloin, jos aloitusbudjetti on yli 100 000 euroa ja jatkokehitysbudjetti on sekin avokätinen. Käyttöliittymäsuunnittelu kannattaa yleensä ostaa muualta kuin varsinaisesta Drupal-toteutuksesta vastaavalta yritykseltä.

 

Väärät valinnat – älä haksahda näihin!

Kenties tuttavapiiriisi kuuluu henkilö, joka kertoo sinulle mielestään hyvästä alustasta, josta et ole kuitenkaan ikinä kuullutkaan. Ehkä kyseessä on jonkun suomalaisen firman itse kehittelemä ohjelmisto, ehkä joku harvinainen kansainvälinen softa, jonka hän sattuu tuntemaan.

Vaikka tuttavasi olisi huipputyyppi ja huippukoodari, hänen suositustaan ei kannata noudattaa. Muuten huomaat olevasi kokonaan tai käytännössä ns. toimittajaloukussa, eli yhden tahon armoilla. Et tiedä mitä tapahtuu, jos tämä taho päättää lopettaa järjestelmävalintasi tukemisen tai palvelun taso horjuu muusta syystä.

Väärä valinta voi olla myös joku parhaista softista, jos se valitaan väärään tapaukseen ja väärillä perusteilla.

Vältä näitä virheitä alustavalinnassa

Tyypillisiä virhevalintoja verkkokauppa-alustoissa ovat mm. seuraavat:

  • paikallisen digitoimiston itse kehittämä alusta, joka sitoo ko. toimistoon
  • toiminnanohjausjärjestelmän päälle rakennettu softa (yleensä aika kauheita)
  • harvinainen softa, johon on vain vähän suomalaisia kumppaneita
  • kallis softa, joka saa hyvät pojot kansainvälisiltä konsulttifirmoilta
  • Magento sillä perusteella, että ”WooCommerce on vain pienille kaupoille”
  • Drupal Commerce, jos budjettisi on alle 100 000 € ja kehitystappi ei ole pysyvästi auki.

 

Lyhyesti: mikä alusta sinun kannattaa valita?

Jos budjettisi on hyvin vaatimaton, tee valinta MyCashflow’n ja Shopifyn välillä. Jos myyt globaalisti ja haluat hyvin tyylikkään valmiin sivupohjan, valintasi on Shopify. Jos taas myyt lähinnä Suomeen, MyCashflow voi olla parempi vaihtoehto esiasennettujen palvelujensa ansiosta.

Jos olet kunnianhimoinen, mutta budjettisi ei lähesty sataa tonnia, paras valinta on todennäköisesti WooCommerce. Sen kanssa pääsee alkuun pienelläkin budjetilla, jos käyttää valmisteemaa ja tekee asioita itse. Kumppanin kanssa budjetti alkaa tyypillisesti noin 10 000 eurosta ja vaatimusten kasvaessa nousee moneen kymmeneen tuhanteen.

Magento vaatii WooCommercea isomman budjetin, mutta siihen on saatavilla paremmin joitakin enterprise-luokan järjestelmäintegraatioita ja se sopii hyvin kaupankäyntiin useilla kielillä ja eri verkkotunnuksilla.

Magento voi olla myös oikea valinta, kun kunnianhimo ei integraatioiden jälkeen yllä verkkokaupan perusominaisuuksien yläpuolelle. Kannattaa olla realistinen oman tavoitetasonsa suhteen, kun pohtii valintaa WooCommercen ja Magenton välillä.

WooCommercesta ei saa sille ominaisia hyötyjä (alempia kustannuksia lukuun ottamatta) mikäli kauppaa ei kehitetä eteenpäin eikä sisältömarkkinointia tehdä.

Drupal Commercea kannattaa miettiä, kun suunnitelmat ovat selvästi pelkkää verkkokauppaa suurempia. Jos kehitysbudjettisi on kuusinumeroinen, se voi olla oiva ratkaisu verkkopalveluun, jossa yhdistyvät käyttäjien tuottamat ja toimitukselliset sisällöt, toiminnallisuudet ja verkkomyynti.