Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin perusteet

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Verkkokaupalle Google on yleensä suurin potentiaalinen kaupan lähde.

Asiakkaita saa Googlesta maksamalla hakusanamainontaa tai pitkässä juoksussa kustannustehokkaammin, hakukoneoptimoinnilla.

Tämä artikkeli kertoo tärkeimmät perusteet verkkokaupan hakukoneoptimointiin. Noudattamalla näitä periaatteita saat Googlesta asiakasvirtaa vuosien ajan.

 

Nimeä tuotekategoriat hakusuosion mukaan

Tuotekategorian nimeämistapa vaikuttaa paljon kategoriasivuun kohdistuvaan hakukoneliikenteeseen.

Kategorianimien tulee perustua hakusanojen suosioon kohderyhmän keskuudessa. Suosituimmat sanat eivät aina ole ”teknisesti oikeita” ammattitermejä.

Eri hakusanojen suosiota voi vertailla Googlen AdWords-mainosjärjestelmään sisältyvällä Avainsanojen suunnittelija -työkalulla. Nykyään tuo työkalu vaatii mainoseurojen polttamista, jotta se antaisi tarkempaa dataa hakumääristä.

 

Jaa tuotteet tarkasti omiin tuoteryhmiinsä

Tuotteiden luokittelussa ei kannata hutiloida, koska oikeat kategorianimet ovat monesti suosittuja hakusanoja.

Älä niputa kategorioita yhteen, esim. ”Makuupussit ja -alustat”, vaan tee kaksi erillistä kategoriaa: ”Makuupussit” ja ”Makuualustat”. Mikäli kaksi kategorianimeä tarkoittavat lähes samaa (harvemmin on näin) ja pitää siksi niputtaa, kirjoita silloinkin molemmat nimitykset kokonaan ilman väliviivaa.

 

Kirjoita tuoteryhmille kuvaustekstit

Kullekin kategoriasivulle kannattaa kirjoittaa lyhyehkö ja opastava esittelyteksti, jossa kerrotaan myytävistä tuotteista ja niiden käyttötarkoituksista.

Älä kuitenkaan jaarittele vain Googlea varten, vaan pyri olemaan hyödyllinen.

 

Linkitä kategoriakuvauksesta

Kussakin kategoriakuvauksessa on hyödyllistä linkittää esimerkiksi

  • tuoteryhmän ehdottomiin hittituotteisiin (jos sellaisia on)
  • ostosta täydentäviin tai vaihtoehtoisiin tuoteryhmiin
  • kategorian tärkeimpiin alakategorioihin.

Verkkokaupan sisäinen linkitys on keskeinen osa hakukoneoptimointia, ja erityistä lisäarvoa on tällaisesta käsin tehtävästä linkityksestä leipätekstin seasta. Optimaaliseen vaikutukseen ei riitä, että linkki löytyy vain navigaatiosta.

 

Kirjoita uniikit tuotekuvaukset

Älä käytä tavarantoimittajan antamia kuvaustekstejä, vaan kirjoita tuotekuvaukset itse. Google ei arvosta kopioituja tekstejä, eikä edes erillisistä lainauksista koostettuja.

Mikäli kaupassasi on jo satoja tuotteita valmiina saaduilla tuotekuvauksilla, aloita niiden uudelleenkirjoittaminen bisneksen kannalta tärkeimmistä. Priorisoi, älä lamaannu.

 

Linkitä yhteenliittyviä tuotteita

Kunkin tuotekuvauksen yhteydessä kannattaa linkittää

  • lisävarusteisiin ja varaosiin
  • täydentäviin tuotteisiin (esim. kenkätelineen kanssa sopiva naulakko)
  • vaihtoehtoisiin tuotteisiin.

Tuotesivuilla olevat linkit kasvattavat keskiostosta ja vahvistavat linkitettyjä tuotesivuja hakutuloksissa.

 

Julkaise alaan liittyviä blogiartikkeleita

Perusta verkkokaupan yhteyteen blogi, jossa julkaiset asiakkaita kiinnostavia juttuja.

Pelkillä kategorianimillä ja tuotenimillä kilpailu voi olla kovaa eikä moniin välttämättä edes liity paljon hakuja.

Verkkokaupan oikea kohderyhmä kannattaakin tavoittaa laajemmalla aihekirjolla. Tällainen sisältöstrategia toimii sekä B2C- että B2B-verkkokaupoilla.

 

Tee sisältösuunnitelma blogia varten

Sisältömarkkinointi kaupan blogissa onnistuu parhaiten, kun siihen on selkeä suunnitelma eräpäivineen.

Kirjaa suunnitelmaan kahdenlaisia artikkeliaiheita:

  • Ikivihreät infojutut, joihin liittyy paljon Google-hakuja.
  • Englanninkielisessä maailmassa toimineita konsepteja, jotka paljastuvat Buzzsumo-työkalulla.

Tarkista jokaisen aiheen kilpailutilanne käsin: jos et pysty tuottamaan järkevin resurssein parempaa sisältöä kuin löydät hakutulosten top-10:stä googlaamalla, kyseinen aihe kannattaa skipata.

 

Ohjaa artikkeleista tuotteisiin

Linkitä artikkelien yhteydestä niihin liittyviin tuotteisiin.

WooCommerce– ja Drupal Commerce -verkkokauppa-alustoissa artikkelit ja tuotteet voidaan linkittää automaattisesti keskenään yhteisten luokittelujen avulla. Magentoa käytettäessä tämä onnistuu työläämmin käsipelillä, kun käytetään Fishpig-lisäosaa ja kaupan yhteyteen asennettavaa WordPress-julkaisujärjestelmää blogille.

 

Valitse fiksu verkkokauppa-alusta

Pienellä budjetilla verkkokauppasoftan valinta kannattaa yleensä tehdä kahden ns. valmiskaupan välillä. Nämä valmisvaihtoehdot ovat MyCashflow ja Shopify.

Mikäli rahaa ja kunnianhimoa on enemmän, kannattaa suunnata katse WooCommerceen: sillä toteutetun kaupan kehitys on kustannustehokasta ja monia ominaisuuksia saa siihen melkein nappia painamalla. WooCommerce tukee erinomaisesti sisältömarkkinointia.

Magentoa on syytä harkita, jos tarvitaan helposti integroitava kauppa kankealle organisaatiolle, joka ei tule tekemään kovin paljon sisältömarkkinointia. Hyviä Magento-kandidaatteja ovat esimerkiksi vaatevalmistajat, jähmeät kivijalkakauppiaat ja myyjävetoisten B2B-yritysten verkkokaupat. Magentolla saa toimivan peruskaupan, jonka integrointi muihin järjestelmiin onnistuu usein valmiilla ratkaisuilla.

Drupal Commerce on varteenotettava vaihtoehto, kun vaatimukset ja räätälöintitarpeet ovat kovia ja budjettia on reilusti yli 100 000 €. Käyttöliittymäsuunnittelu kannattaa todennäköisesti ostaa toiselta yritykseltä kuin tekninen Drupal-toteutus, koska keskimääräinen suunnitteluosaaminen on Drupal-firmoissa välttävää. Hyvä esimerkki Drupal-kaupasta on Novitan verkkopalvelu, jossa verkkokauppa on vain yksi osa kokonaisuutta.