Instagram verkkokaupan markkinoinnissa: 8 vinkkiä

Instagram verkkokaupan markkinoinnissa_2

Sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa ei ole aina aivan yksinkertaista. Näiden vinkkien avulla verkkokauppa saa kaiken irti Instagram-julkaisuistaan.

Instagram on hyvä lisämauste verkkokaupan markkinointiin

Orgaanisen näkyvyyden ansaitseminen Instagramissa, kuten muuallakin somessa, on yhä vaikeampaa. Kilpailu on kovaa, ja some-alustat nostavat vahvimmim esiin julkaisuja, joista käyttäjät oikeasti välittävät. Menestyksekäs Instagram-markkinointi ei ole läpihuutojuttu.

Instagram saattaa kuitenkin olla hyvä lisä markkinointiin muiden keinojen rinnalla. Sosiaalinen media nimittäin vaikuttaa useimpien verkkokauppa-asiakkaiden ostopäätöksiin tavalla tai toisella.

Jos Instagram tuntuu sopivalta väylältä verkkokauppasi näkyvyyden ja liikenteen lisäämiseksi, jatka lukemista.

Näiden vinkkien avulla verkkokauppias saa kaiken irti Instagramista.

1. Määrittele Instagram-kohderyhmäsi

Verkkokauppiaalla on yleensä hyvä käsitys siitä, millainen hänen asiakaskuntansa on ja mihin suuntaan asiakaskuntaa voisi parhaiten laajentaa. Nämä henkilöt ovat kohderyhmäsi Instagramissa. Ajattele julkaisujasi heidän kannaltaan. Ota kuvia, joista kohderyhmäsi on kiinnostunut.

Huomaa, että suurin osa Instagram-käyttäjistä on nuoria aikuisia. Tämä voi vaikuttaa siihen, onko Instagram ylipäätään paras kanava verkkokaupallesi.

2. Ole aktiivinen

Kuten muissakin sosiaalisissa medioissa, myös Instagramissa aktiivisuus palkitaan. Reagoi muiden julkaisuihin ja kommentoi niitä. Pidä oma julkaisutahtisi tasaisena. Muista myös käyttää julkaisuissasi hashtageja, niiden avulla käyttäjät löytävät julkaisujesi äärelle.

Oman alasi kannalta hyödyllisten käyttäjien ja brändien seuraaminen on erityisen tärkeää. Tällä tapaa saat helposti selville, millaisiin julkaisuihin kohderyhmäsi reagoi innokkaimmin.

3. Panosta hyviin valokuviin

Mikä ikinä onkaan julkaisujesi aihe, muista ottaa hyviä valokuvia. Instagram on ensisijaisesti visuaalinen media, ja näkyvyyttä ei voi ansaita huonoilla kuvilla. Tätä ei voi kylliksi painottaa. Instagram on toki tarkoitettu ensisijaisesti kännykkäkuvia varten, mutta millä tahansa räpsäisyillä ei menestytä. Jos haluat Instagram-markkinointiin käyttämillesi euroille kunnon tuottoa, voi olla järkevää palkata ammattilainen ottamaan kuvia.

4. Esitä tuotteet osana asiakkaiden lifestylea

Yksi verkkokaupan parhaista Instagram-julkaisujen aiheista löytyy omasta tuotevalikoimasta. Ota kivoja kuvia uusista tuotteista. Mieti kuitenkin aina ensin, millaiseen kontekstiin haluat tuotteet asettaa. Instagram on erinomainen alusta lifestyle-valokuville. Esitä siis tuotteesi osana sellaista elämäntapaa, jota uskot asiakkaidesi tavoittelevan. Älä tyrkytä.

5. Postaa persoonallisia kuvia kulissien takaa

Tuotekuvien ohella voit päästää asiakkaat verkkokaupan kulissien taakse. Näytä kivojen kuvien avulla, millaista meininki verkkokaupan arjessa vallitsee. Tämä rakentaa henkilökohtaista suhdetta asiakkaisiin ja tekee brändistäsi inhimillisemmän tuntuisen.

4. Tarjoile myyntilinkki short urlina

Kuluttajia on hieman vaikea ohjata Instagramista ulos verkkokaupan sivuille. Suoria linkkejä ei liiemmin tueta. Yksi korvaava keino on liittää tuotetta esittelevän valokuvan kuvaukseen short url -versio tuotesivun osoitteesta. Käyttäjä tällöin helposti copy-pastettaa lyhyen osoitteen selaimen osoitekenttään.

5. Järjestä kilpailu

Kilpailujen järjestäminen on vanha ja koeteltu tapa osallistaa faneja ja houkutella uusia asiakkaita mukaan. Instagramissa voi järjestää esimerkiksi kilpailun, jossa seuraajia pyydetään postaamaan kuva verkkokaupan tarjoamasta tietystä tuotteesta todellisessa käytössä. Tällä tapaa saat valjastettua asiakkaat lisäämään tuotteidesi näkyvyyttä. Muista tarjota riittävän iso palkinto, muuten kilpailu voi tuntua lähinnä vitsiltä.

6. Erotu Instagram-videoiden avulla

Instagram-videot ovat yksi kiinnostava tapa erottua staattisten valokuvien virrasta. Huomaa kuitenkin, että videoiden ympärillä pyörivästä markkinointihypestä huolimatta valokuvat keräävät yhä nykyään selvästi enemmän reaktioita kuin videot. Ihmiset tulevat Instagramiin ensisijaisesti katsomaan kuvia. Käytä siis videoita harkiten ja kohdistetusti – esimerkiksi kaikkein kiinnostavimpien uutuustuotteiden esittelemiseen.

7. Instagramissa on tarjolla myös maksettua mainontaa

Maksettu mainonta on yhä tärkeämpi osa Instagram-markkinointia. Verkkokaupan on hyvin vaikea ansaita ilmaista näkyvyyttä, jos tarjolla ei ole jotakin todella uniikkia sisältöä. Harkitse siis maksettujen mainoskampanjoiden hyödyntämistä, jos julkaisusi eivät muuten saa tarpeeksi huomiota.

Muista myös, että käytössäsi on todennäköisesti muitakin kanavia, joiden kautta voit saada lisää seuraajia. Voit esitellä Instagram-tiliäsi toisissa sosiaalisissa medioissa, kuten Facebookissa, tai lisätä verkkokauppasi sivuille automaattisen Instagram-fiidin, johon kootaan asiakkaiden kuvia tuotteistasi.

8. Harkitse vaikuttajamarkkinointia

Kirjoitimme edellisessä blogitekstissämme vaikuttajamarkkinoinnista osana verkkokaupan markkinointistrategiaa. Tutustu oppaseemme ja mieti, miten yhteistyö tarkoin valittujen vaikuttajien kanssa voisi edistää verkkokauppasi Instagram-näkyvyyttä ja myyntiä.

Lue lisää aiheesta:
15 Instagram Marketing Tips to Spread Your Ecommerce Brand Like Wildfire
Instagram Ecommerce Marketing
Instagram-markkinoinnin 7 vinkkiä