Maksimoi joulumyynti verkkokaupassa: 10 ideaa joulun odotukseen

shutterstock_1227382705_joulu

 Joulukuussa Suomen vähittäiskauppojen myynti on 25 % korkeampi kuin muina kuukausina. Pelkästään lahjoihin suomalaisilla kuluu yli 600 miljoonaa euroa vuodessa.

Myös monissa verkkokaupoissa joulumyynti muodostaa leijonanosan koko vuoden myynnistä.

Tästä artikkelista löydät 10 vinkkiä ja faktaa jouluisen markkinoinnin tueksi. Tämän listan avulla saat takuulla enemmän irti joulukampanjastasi!

1. Korota mainosbudjettia joulun ajaksi

Mainostukseen kannattaa satsata silloin, kun asiakkaita on liikkeellä. Siksi joulun alla normaalia mainosbudjettia on järkevää korottaa ja vastata näin kilpailijoiden asettamaan haasteeseen. Muuten verkkokauppasi mainokset jäävät jalkoihin juuri sillä hetkellä, kun niiden pitäisi loistaa eniten esillä.

2. Lapsiperheet suunnittelevat joulua pitkään

Verkkokaupan joulumarkkinoinnissa kannattaa huomioida, miten kohderyhmäsi tekee ostoksia joulun alla.

Esimerkiksi jos verkkokauppasi tuotteet ovat erityisen suosittuja lapsiperheiden joulussa, joulukampanja tulisi käynnistää aikaisin. Lapsiperheet aloittavat suunnittelun ja sopivien tuotteiden kartoittamisen hyvissä ajoin syksyllä, vaikka varsinaiset ostokset tehdäänkin yleensä vasta joulukuussa.

3. Naiset ostavat joululahjat aiemmin kuin miehet

Joulukuun puoliväliin mennessä naisista 79 % on ostanut jo kaikki joululahjansa. Toisin sanoen naisasiakkaille kannattaa markkinoida lahjaideoita hyvissä ajoin.

Sen sijaan miehistä vain 59 % on hoitanut lahjaostokset ennen kuun puoliväliä. Toisin sanoen miehissä on enemmän ostopotentiaalia vielä kuun puolivälissäkin.

4. Kristilliset verkkokaupat kokevat jouluna erityisen buustin

Kristillisillä verkkokaupoilla on kova sesonki joulun alla. Kristillisten tuotteiden suosiosta voivat hyötyä myös muut verkkokaupat. Hengellisiä viestejä tai kuvastoa sisältävät joulukortit tai muut tuotteet ovat joulun alla hyvää materiaalia mainontaan.

5. Joulukalenteri on helppo tapa lisätä lahjatuotteiden näkyvyyttä

Joulukalenteri on yksi tapa nostaa esille joulun ajan tuotteita. Kalenterissa voi olla vaikkapa päivittäin vaihtuva tarjoustuote, joka sopii lahjaksi tai kodin koristeluun. Myös muut jouluiset sisällöt, kuten iloiset videot tai kertomukset, voivat ilahduttaa verkkokauppasi kävijöitä.

Joulukalenteria kannattaa nostaa esiin somenkin puolella, sillä useimmat asiakkaat eivät vieraile päivittäin verkkokaupassasi, mutta voivat silti nähdä somepäivitykset.

6. Muuta verkkokauppasi designia jouluiseksi

Verkkokaupan ulkonäön muuttaminen väliaikaisesti jouluisemmaksi virittää shoppailuintoiset asiakkaat oikealle taajuudelle. Koristeluissa ei kuitenkaan kannata mennä liian pitkälle, ettei kauppa muutu sekavaksi. Etenkään ei kannata tunkea väkisin ääniä tai videoita asiakkaan ruudulle, se on tungettelevaa.

7. Jaottele tuotteita erityisiin joululahjakategorioihin

Joululahjaksi soveltuvia tuotteita voi jaotella omiin kategorioihinsa, joista asiakkaat voivat etsiä lahjontainspiraatiota. Kategoriat voivat olla perinteisiä sukupuolitettuja tuoteryhmiä, kuten ”lahjaideat naisille” ja ”lahjaideat miehille”. Tehokkaampaa voi kuitenkin olla ryhmittely vastaanottajan kiinnostuksen kohteiden mukaisesti.

8. Huomioi tuotelistauksissa muutkin joulun puolet kuin lahjat

Myös muita tuotteita kuin lahjoja voi jaotella jouluisiin kategorioihin. Mieti, mitä muita tarpeita ihmisillä on joulun aikaan, ja tarjoa näitä tarpeita vastaavia tuotelistauksia. Sopivia ryhmittelyjä voivat olla esimerkiksi ”koristeluun”, ”joulupöytään”, ”pikkujouluihin” tai ”joulun odotukseen”.

9. Verkkokauppa voi yllättää postittamalla fyysisen katalogin

Monet verkkokaupat kuvittelevat, että koska niiden liiketoiminta keskittyy nettiin, myös markkinoinnin tulisi rajautua digitaaliseen maailmaan. Laadukkaasti toteutettu ja hyvin kohdennettu fyysinen tuotekatalogi voi kuitenkin yllättää vastaanottajan positiivisesti, ja saada verkkokaupan erottumaan kilpailijoistaan. Usean markkinointikanavan käyttäminen yhtä aikaa vahvistaa kampanjasi viestiä.

10. Ota varaslähtö joulun jälkeiseen aikaan

Joulukampanjan rinnalla verkkokaupan on fiksua ottaa pieni varaslähtö joulua seuraavaan aikaan. Voit esimerkiksi aloitella välipäivien markkinointia jo joulua edeltävinä päivänä, jolloin varsinaiset joulutilaukset alkavat loppua. Muistuta asiakkaita myös uudenvuoden hankinnoista. Ne voi hoitaa verkossa kätevästi samaan aikaan jouluostosten kanssa.