LinkedIn-mainonta auttaa B2B-verkkokauppaa löytämään kohdeyleisönsä. Katso tästä vinkit, joilla pääset alkuun LinkedIn-mainonnassa.
1. LinkedIn on paras alusta B2B-liidien generoimiseen
Sosiaalinen media tuo brändille näkyvyyttä, mutta ei yleensä kovinkaan paljoa suoria liidejä. Facebookissa ja Twitterissä käydään yritysten välillä raakaa kamppailua asiakkaista, mutta harva kohdeyleisön edustaja oikeasti tekee oston sosiaalisen median linkin kautta.
B2B-liidien hankkimisessa LinkedIn on sosiaalisista medioista tehokkain. Siksi B2B-verkkokaupan kannattaa panostaa mainontaan ja läsnäoloon LinkedInissä.
2. LinkedIn on hyvä ympäristö luottamuksen rakentamiseen
LinkedIn on ammattilaisten verkostoitumistyökalu. Tässä piilee syy siihen, miksi se niin arvokas on B2B-verkkokaupoille.
Muissa sosiaalisissa medioissa yrityksen on vaikea luoda itsestään ammattimaista ja luotettavaa vaikutelmaa. Esimerkiksi Facebookin uutisvirta on valtava sillisalaatti, jossa erilaiset kuvat ja vaikutteet sekoittuvat toisiinsa. Se on huono konteksti luottamusta herättävien viestien lähettämiselle.
B2B-verkkokauppiaalle, jos jollekulle, luotettavan vaikutelman luominen on tärkeää.
LinkedIn on suunniteltu herättämään luottamusta. Se on esteettisesti hillitty ympäristö, jossa yritysten on helppo tuoda esiin parhaita puoliaan.
3. LinkedIn auttaa B2B-verkkokauppaa löytämään tilaajat
Yleensä sosiaalisessa mediassa on vaikeaa kohdentaa mainontaa oman liiketoiminnan kannalta tärkeimmille ryhmille.
Yritysten edustajat myös käyttävät LinkedIniä aktiivisesti uusien virtausten seuraamiseen. Siksi se on oikea paikka esitellä B2B-verkkokaupan tuotteita ja palveluita.
LinkedIn sen sijaan kategorisoi käyttäjänsä nimenomaan liiketoiminnan alan ja ammatin mukaisesti. Tästä syystä niin orgaaninen markkinointi kuin myös maksetut mainokset löytävät LinkedInissä helposti tiensä juuri oikeiden ihmisten silmien eteen.
4. Maksettu LinkedIn-mainonta on täsmällistä
LinkedIn-mainoksia ei käytetä niin usein kuin kannattaisi. Kyseessä on nimenomaan B2B-liiketoiminnan kannalta tehokas mainoskanava – tehokkaampi kuin muut sosiaaliset mediat.
LinkedIn sallii mainosten tarkan kohdentamisen. Voit jopa ohjata mainoksen vain tietyn yrityksen työntekijöille.
LinkedIn myös sallii uudelleenmarkkinoinnin. Voit täsmentää LinkedIn-mainosten sisältöä entisestään sen perusteella, millä verkkokauppasi sivuilla käyttäjä vierailee.
5. Valitse oikeanlainen mainostyyppi
- Tyypillinen LinkedIn-mainos on uutisvirtaan ujutettua sponsoroitua sisältöä. Usein tällainen mainos on sisältömarkkinointia. Se on artikkeli, joka tarjoaa potentiaaliselle asiakkaalle uutta, kiinnostavaa tietoa ja samalla nostaa esiin yrityksen tuotteita ja palveluita. Parhaimmillaan tällainen sisältö herättää keskustelua ja tuo julkaisulle näin entisestään lisää näkyvyyttä.
- InMail-mainokset ovat vastaavanlaisia kuin uutisvirtaan lisätty sisältö, mutta ne toimitetaan suoraan käyttäjän inboxiin. Siksi ne saavat enemmän jakamatonta huomiota.
- Halvin LinkedIn-mainostyyppi on sivupalkin tekstimainos. Tekstimainokset ovat hyviä vahvasti kohdennettuun kampanjaan, jossa vastaanottajan tiedetään olevan jo valmiiksi kiinnostunut mainostettavasta sisällöstä. Sen sijaan tekstimainokset eivät ole hyvä keino perustella tuotteesi olemassaoloa uusille ihmisille.
6. Rakenna yrityksen LinkedIn-sivu ajatuksella
Yrityksen LinkedIn-sivu kannattaa rakentaa ajatuksella. Liidit eivät yksinkertaisesti tipu syliin.
Hyvältä yrityssivulta löytyvät yrityksen perustiedot. Mutta se on vasta alkua. Yrityksen LinkedIn-profiili on asiakkaiden reitti verkkokauppaasi. Siksi profiilin pitää kiinnittää oikeiden ihmisten huomio yhdellä silmäyksellä.
Jos käytät LinkedIniä etenkin rekrymarkkinointiin, hyödynnä myös erityisiä urasivuja. Niiden avulla voit esitellä yritystäsi työnantajana, ja tavoittaa työnhakijoita dynaamisesti kohdennetulla sisällöllä.
Huomaa, että yritysten LinkedIn-sivut ovat julkisia, joten ne näkyvät hakukoneiden tuloksissa. Siksi LinkedIn-sivu voi tuoda yritykselle myös orgaanista näkyvyyttä.
7. Kirjoita yrityksen kuvausteksti asiakkaan näkökulmasta
LinkedIn-profiilissa pari ensimmäistä lausetta ovat konversion kannalta tärkeimmät. Niiden täytyy herättää potentiaalisen asiakkaan huomio.
Hyvässä kuvaustekstissä ei hölistä ainoastaan yrityksen toimialasta, toimiston sijainnista tai turhista palkinnoista. Sen sijaan mieti, kuinka saisit kerrottua B2B-asiakkaalle, että pystyt ratkaisemaan hänen ongelmansa ja vastaamaan hänen tarpeisiinsa.
Päämääränä on, että kävijä klikkaa itsensä ulos LinkedInistä, selaa verkkokauppaasi ja tekee tilauksen.
8. Pidä yrityksen LinkedIn-sivu aktiivisena
Hyvä yrityksen LinkedIn-sivu on aktiivisesti läsnä sosiaalisessa mediassa. Yrityksen sivuilla julkaistaan uutisia, rekryilmoituksia ja tuotetietoja. Aktiivisuus lisää vaikutelmaa luotettavuudesta.
Kannattaa huolehtia, että LinkedIn-sivulla on säännöllisesti uusia päivityksiä aiheista, jotka kiinnostavat asiakkaita. Tässä asiassa voi auttaa oman blogin ylläpitäminen ja blogipostausten jakaminen.