Sähköposti on arvokas markkinointikanava, mutta huonossa maineessa.
Tämä opas tuo verkkokaupan sähköpostimarkkinoinnin viimein 2010-luvulle.
Sähköpostimarkkinointi ei ole samaa kuin spämmi
Sähköpostimarkkinoinnilla on huono maine. Se johtuu etenkin internetin alkuaikojen valtavasta roskapostivyörystä.
Huolellisesti kohdennettu ja taitavasti toteutettu mainossähköposti ei ole kuitenkaan spämmiä vaan siitä on oikeasti iloa ja hyötyä vastaanottajalle.
Sähköposti sopii automatisoituun markkinointiin
Nykyaikainen verkkokaupan sähköpostimarkkinointi ei ole satunnaista mainoksilla pommittamista. Parhaimmillaan sähköposti kohdennetaan niin, että se vastaa asiakkaan yksilöllisiä kiinnostuksen kohteita ja tarjoaa näin inspiraatiota.
Sähköposti sopii hyvin yhdeksi kanavaksi muiden rinnalle automatisoituun markkinointiin.
Automatisoiduilla sähköposteilla on mahdollista tukea monikanavaisia mainoskampanjoita tai muuten vain muistuttaa asiakasta verkkokaupan olemassaolosta.
Sähköpostiin upotettu linkki vie asiakkaan personoidulle laskeutumissivulle. Markkinoija pystyy näin seuraamaan kuluttajan jokaista liikettä ja hahmottamaan, kuinka tehokkaasti sähköposti konvertoi. Tämän perusteella sähköpostien tehoa voidaan parantaa vuosi vuodelta.
Kuusi hyödyllistä markkinointisähköpostin lajia:
- Tervetulosähköposti: Kun asiakas rekisteröityy verkkokauppaasi, toivota hänet tervetulleeksi sähköpostiviestillä. Voit luoda hyvän ensivaikutelman yllättämällä hänet vaikkapa alennuskupongilla. Kerro ensimmäisessä viestissä myös, kuinka usein aiot lähettää sähköposteja. Näin asiakas osaa henkisesti varautua viesteihin eikä pidä niitä roskapostina.
- Kanta-asiakaspalkinnot: Palkitse verkkokauppasi uskollisimmat asiakkaat alennuskupongeilla. Voit kuponkien yhteydessä myös esitellä uusia tuotteitasi ja näin tarjota asiakkaalle ideoita alennusten käyttöä varten.
- Asiakaskysely: Pyydä asiakkailtasi palautetta verkkokaupan tai tuotteiden toimivuudesta. Mielipiteen kysyminen sitouttaa asiakasta brändiisi.
- Personoitu mainos: Lähetä asiakkaan ostohistorian mukaisesti personoitu sähköpostimainos. Personoidut mainokset herättävät vastaanottajissa keskimäärin vähemmän vastarintaa kuin satunnaisia tuotteita tuputtavat viestit.
- Herättelysähköposti: Usein yli puolet postituslistan osoitteista kuuluu vanhoille, passiivisille asiakkaille. Lähesty vanhoja asiakkaita sähköpostilla, jossa heille tulee selväksi, että heitä kaivataan.
- Keskeytyneen ostoksen viimeistely: Monesti verkkokaupan ostoskoriin kerätyt tuotteet jäävät ostamatta. Yleisin syy löytyy liian korkeista toimituskustannuksista, mutta tämä on tapauskohtaista. Analysoi asiakkaiden käyttäytymistä ja muotoile tältä pohjalta erilaisia sähköposteja, joissa yrität purkaa ostoksen tiellä olleet esteet. Tarvittaessa tarjoa vaikkapa toimitusta puoleen hintaan.
Sähköpostimarkkinointia on hankala tehdä ilman lupaa
Potentiaalisille asiakkaille ei saa lähettää markkinointisähköposteja miten sattuu. Tarvitset kuluttajalta yleensä luvan viestin lähettämiseen. Jos lupaa ei ole, yritys rikkoo Suomen lakia, paitsi jos seuraavat ehdot täyttyvät:
- Yhteystiedot on saatu myynnin yhteydessä, ja markkinoitavana on vastaava tuote kuin mikä asiakkaalle aiemmin myytiin.
- Markkinointiin käytetään samaa välinettä, jota käytettiin tuotteen ostamiseen. Sähköpostiviestejä voi siis lähettää ilman lupaa vain, jos aiempi myynti tapahtui sähköpostitse.
- Kuluttajalle on kerrottu etukäteen markkinointiviesteistä.
Näin hankit kuluttajalta luvan sähköpostimarkkinointiin
Laki sallii sähköpostiosoitteiden keräämisen markkinointitarkoituksiin monella tavalla. Käytännössä sähköpostilista kerätään usein osana asiakasrekisteriä.
Myös muut keinot, kuten erilaiset kilpailut ja yhteydenottolomakkeet voivat auttaa yritystä hakemaan kuluttajilta suostumusta markkinointiviestintään.
Sähköposteja kerättäessä kuluttajalta tulee erikseen kysyä, haluaako hän markkinointiviestejä. Käytännössä tämä tapahtuu yleensä rasti ruutuun -periaatteella.
Huomaa, että ruudussa ei saa tällöin olla valmiiksi rastia vaan kuluttajan pitää erikseen klikata ruutuun suostumuksensa. Väärällä tapaa esitäytetyt lomakkeet ovat Suomen laissa kiellettyjä.
Sähköpostimarkkinoinnin etiketti
Sähköpostimarkkinoinnin etiketti on yhdistelmä lakia ja hyvää markkinointitapaa. Tässä on pähkinänkuoressa sähköpostimarkkinoinnin etiketti:
- Satunnainen massapostittaminen ei ole hyväksyttävää.
- Markkinointiviestien tulee lähteä tunnistettavasta yrityksen omasta sähköpostiosoitteesta.
- Viestiin pitää joko voida vastata tai siihen tulee muuten sisällyttää lähettäjän yhteystiedot.
- Vastaanottajan täytyy pystyä helposti kieltäytymään markkinointiviesteistä.
- Jos viestejä lähetetään asiakaslistan pohjalta, muiden sähköpostit eivät saa näkyä vastaanottajalle.
- Sähköpostiosoitteiden lähteenä käytetyn rekisterin tulee käydä ilmi viestistä.
Sähköpostimarkkinointi sopii myös B2B-verkkokaupalle
Sähköpostia voi käyttää myös B2B-markkinoinnissa. Noudata tällöin yleistä sähköpostimarkkinoinnin etikettiä.
Muista, että B2B-markkinoinnin tulee lain mukaan keskittyä vain yrityksille tarkoitettuihin tuotteisiin ja palveluihin. Vastaanottajalle ei saa tarjota B2B-viestien varjolla tuotteita, jotka ovat selkeästi vain kuluttajahyödykkeitä.
Lähtökohtaisesti kultakin yrityksen edustajalta tulee pyytää yksilöllisesti lupa markkinointiviestien lähettämiseen aivan kuten kuluttajamarkkinoinnissakin.
Ilman lupaa markkinointisähköposteja saa lähettää asiakassuhteessa oleville yritysasiakkaille sekä sellaisille yritysten edustajille, joiden vastuualueeseen verkkokaupan tarjoama tuote tai palvelu selkeästi liittyy.
Satunnainen mainostaminen ilman lupaa on kielletty myös B2B-sähköpostimarkkinoinnissa.